Vyhledávání

Kontakt

Hombre333

Nokia :-)

hombre333@seznam.cz

Začínáme s PIC v HI-TECH C

07.03.2014 07:50

Aneb, něco málo o tom, jak (nejen) blikat ledkou :-)

Všechny začátky jsou těžké. To ví každý.  Ale když už se přes ně člověk nějak přenese a ty základy vstřebá, časem zapomene, kolik úsilí ho to ze začátku stálo a jak mu vše připadalo složité. A jelikož čím dál tím víc zapomínám, rozhodl jsem se, že si své postřehy z blbnutí s PICkama zaznamenám pro případ, že něco zapomenu a budu se k tomu chtít vrátit, nebo pro případ, že by se to třeba snad mohlo hodit i někomu jinému. 

Začal jsem asi jako každý s MPLab IDE + Assembler. Na své hrátky jsem si pořídil dnes již muzejní (pro mě však stále plně dostačující) vývojovou desku PVK40 od firmy ASIX s "procesorem" PIC16F877A. Vím, že odborníci odrazují od používání této, dnes již zataralé řady PIC, ale musím říct, že na mé blbnutí bohatě postačuje. Významnou roli při volbě procesoru (mikrokontroléru) sehrála dostupnost katalogových listů některých PIC přeložených do češtiny. Chtěl bych tímto autorům PODĚKOVAT za jejich práci, protože mít jako amatér samouk k dispozici pouze originální katalogové listy, tak do toho nejdu.

Časem mi však začalo vadit, že programování v assembleru je pro mě zdlouhavé, těžkopádné a náchylné na chyby. A tak jsem začal pokukovat po Céčku. Začínal ve mně hlodat červík, zda opustit to, co už "umím" v Assembleru a začínat zase od píky v Céčku. Ve chvíli, kdy došlo na matematické operace bylo rozhodnuto. Assembler pro mě není to pravé. Volba padla na HI-TECH C for PIC10/12/16. A jsem rád, že jsem na C přešel. Programování v C je oproti Assembleru mnohem pohodlnější, rychlejší a přehlednější. Nemusím řešit banky a tak podobně. Když chci čekat 1 ms, je to hračka. Dnes už bych se k assembleru vracet nechtěl! (V žádném případě netvrdím, že Assembler je špatný! Ale POHODLNĚJŠÍ je C!)

A teď konečně na ukázku blikání LEDkou v HI-TECH C

(všechny možné ochrany jsou vypnuté a jako zdroj hodin je použitý krystal)

#include   <pic.h>

//       Konfigurační slovo - nastavení pojistek
__CONFIG(CPD_OFF & DEBUG_OFF & WRT_OFF & CPD_OFF & LVP_OFF & BOREN_OFF & PWRTE_ON & WDTE_OFF & FOSC_XT);

#define _XTAL_FREQ 3276000 // umožní používat čekací smyčky "__delay"

#define led1 RB3           // nastevení pinu LEDky na vývod RB3
void main(void)
{                                  // začátek programu 
 TRISB=0b11110111;    // RB3 je výstup, zbytek portu jsou vstupy

while(1)                        // hlavní cyklus - neustále se opakuje
    {
    led1=1;                    // zapni LED
    __delay_ms(500);     // pauza 0,5 s
    led1=0;                    // vypni LED
    __delay_ms(500);     // pauza 0,5 s
    }
}                                 // konec programu

Zobrazuje se to tu příšerně :-(

Takhle to dál nejde :-(((

Jestli Vás zajímá, jak začít PIC řady 10/12/16 programovat v HI-TECH C, tak napište a já se pokusím něco napsat. Nechce se mi to smolit jen pro sebe, ale pokud bude zájem, rád se podělím o to, co vím. 

Diskusní téma: Začínáme s PIC v HI-TECH C

Datum: 05.11.2014

Vložil: Hombre333

Titulek: začínáme

Tak jsem se přemohl a sepsal něco pro zájemce o programování PIC 10/12/16 v C. Snad to někomu pomůže :-)

https://www.ulozto.cz/xr74FyMs/programovani-pic-v-hi-tech-c-zacinime-zip

Datum: 05.11.2014

Vložil: Hombre333

Titulek: začínáme

Zde je možno stáhnout kompilátor Hi-Tech C. https://www.microchip.com/Microchip.WWW.SecureSoftwareList/secsoftwaredownload.aspx?device=en542849

Datum: 26.05.2016

Vložil: Hombre333

Titulek: kompilátor Hi-Tech C

Odkaz na kompilátor výše již nefunguje, ale lze ho najít na serveru ulozto.cz

Datum: 03.07.2017

Vložil: dan

Titulek: c#

prosím tě šlo by nějak programovat v c# pic