Vyhledávání

Kontakt

Hombre333

Nokia :-)

hombre333@seznam.cz

Kabel učitel-žák - jak na to?

13.03.2010 08:18

Kabel učitel-žák je velice šikovná věc. Slouží k propojení dvou vysílačů. K čemu je to dobré? K výuce pilotáže RC modelu. Učitel odstartuje s modelem a v bezpečné výšce předá řízení žákovi pouhým přepnutím přepínače na svém vysílači. Od toho okmažiku ovládá model žák svým vysílačem. V případě nějaké krizové situace učitel snadno převezme řízení zpět pouým přepnutím přepínače. Ušetří se tím drahocenné vteřiny, které by jinak ztratil, kdyby si vyysílač musel vzít od žáka.

 

 

Propojení vysílačů kabelem učitel – žák (nejen) pro Futabu

 Na obrázku je konektor FF9/9C vysílače Futaba – pohled na konektor zvenku.

 Popis vývodů (pinů)

1 - nezapojen

2 – zem (GND)

3 - výstup signálu PPM

4 - napájecí napětí vysílače (trvale připojeno) – u Futaby FF7 není zapojen

5 - napájecí napětí vysílače (při zapnutém vysílači)

6 - vstup PPM signálu

Abychom mohli propojit dva vysílače v režimu učitel - žák, je třeba propojit kabelem odpovídající piny. Kabel nedělat ani příliš krátký ani příliš dlouhý. 1,5 metru je podle mě tak akorát na to, abyste mohli stát pohodlně vedle sebe.

 

Nejjednodušší verze:

V podstatě stačí propojit signálový výstup jednoho vysílače (žák) se signálovým vstupem druhého (učitel) a propojit země (GND – ground). Na to v nouzi postačí obyčejná dvojlinka, ale radši použijte jednožilový stíněný kablík. (propojíme tedy piny 2-2, 3-6). 

Nevýhody:

Je třeba rozlišovat, který konektor patří do učitelova vysílače a který do žákova. Dále je třeba zapnout učitelův i žákův vysílač a ze žákova vysílače je bezpodmínečně nutné VYNDAT KRYSTAL, NEBO CELÝ VYSÍLACÍ MODUL, aby nevysílal!!!

Lepší verze:

 Abychom nemuseli rozlišovat, který konec kabelu patří do učitele a který do žáka, je vhodné přidat ještě jeden vodič a propojit ještě piny 6-3 (propojíme tedy 2-2, 3-6, 6-3). Budeme však potřebovat třížilový kablík, nebo radši stíněnou dvojlinku.

Nevýhoda:

Je už jen jedna a to, že zase musíme zapnout oba vysílače a VYNDAT KRYSTAL, nebo VYSÍLACÍ MODUL ze žáka!!!

Nejlepší verze:

Přidáme další vodič (napájecí), kterým propojíme piny 5-5. (propojíme tedy2-2, 3-6, 6-3, 5-5) Budeme potřebovat čtyři propojovací vodiče, radši však stíněný třížilový kablík.

Nevýhoda: žádná :-)

Jakmile zapneme učitelův vysílač, bude z něj přes kabel napájený i žákův vysílač a není třeba (a ani vhodné) žáka zapínat ručně. (Žák tedy nepotřebuje baterky) Přesněji řečeno, když zapneme jeden, zapne se i druhý, ale zapínáme UČITELE a to z následujícího důvodu: Při zapnutí vysílače se zapne napájení jak řídící elektroniky vysílače, tak i VF vysílací části. Když však do vysílače přivedeme napájení pouze na pin 5, bude napájena jen řídící elektronika, ale vysílací část už ne a vysílač nebude nic vysílat. Přesto nic nezkazíte, když ze žáka pro jistotu vyndáte krystal (vysílací modul).

Abychom mohli použít dva vysílače v režimu učitel-žák, musíme ještě splnit tyto podmínky:

1.) Žákovský vysílač musí mít na výše uvedeném nebo nějakém jiném konektoru vyvedený signál PPM. Na tomto vysílači tedy musí být zapnuta modulace PPM (Nikoliv PCM – s tou to nejde!!!) Pokud má vysílač žáka jiný konektor, je třeba najít zem a výstup PPM. A pokud neznáte přesný význam ostatních pinů, použijte nejjednodušší verzi propojení. (Jenom zem a signál)

2.) Učitelův vysílač musí umět a mít zapnutý mód TRAINER. Potom ve chvíli, když učitel přepne přepínač učitel/žák, začne vysílat signál přicházející po kabelu od žáka. Pokud od žáka žádný signál nepřichází, vysílá učitel „svůj“ signál, jako by se nic nedělo. Učitel klidně může vysílat modulaci PCM, to záleží na přijímači ovládaného modelu, kterou modulaci používá. Ale signál dodávaný do učitelova vysílače od žáka musí být bezpodmínečně PPM!!!

U lepších vysílačů lze v menu nastavit, které kanály bude žák ovládat (například jen výškovka a směrovka) a také v jakém „režimu“ je bude ovládat. Režimy jsou dva:

1.) F (funkce) – jsou využívány funkce mixu učitelova vysílače. Díky tomu je možné jednoduchým 4CH vysílačem bez funkcí mixů ovládat pomocí nastavení učitelova vysílače např. model vrtulníku.

2.) N (normal) Pro řízení modelu jsou používány funkce žákovského vysílače . Pokud jsou pro ovládání modelu zapotřebí funkce mixů, musí být těmito funkcemi vybaven i žákovský vysílač.

Některé dražší vysílače dokonce umožňují při použití jako učitel ovlivňovat řídící signál od žáka a tím může učitel částečně zasahovat žákovi do řízení, aniž by ho v tu chvíli musel celé převzít. Například, když učitel vidí, že má žák moc přitaženou výškovku, trochu potlačí a je zkorigováno. (Je to příjemná vychytávka, ale určitě se dá začínat i bez toho. Uvedl jsem to jen pro zajímavost.) 

Některé vysílače (obzvláště pak ty od různých levných setových vrtulníků) pokud tedy vůbec mají konektor učitel-žák, mají napevno nastavené mixy, které nejdou zrušit. A to může být problém. Pokud má vysílačka napevno nastavené mixy a nejdou vypnout nebo změnit, bude s ní možno přes učitele ovládat jen model, pro který je nastavená. A pokud takovou vysílačku připojíte k simulátoru, tak se může stát, že si moc nezalítáte, protože ovládané funkce se budou vzájemně ovlivňovat a model bude neovladatelný jako klubko hadů. Pro připojení k simulátoru doporučuji všechny mixy VYPNUTÉ a vysílačku pokud možno přepnutou na letadlo. Pokud byste museli použít vysílačku na vrtulník, nastavte v ní typ desky cykliky H-1. Některé simulátory se sice dokáží s nastavenými mixy již bez problémů popasovat, ale jejich vypnutím rozhodně nic nezkazíte a je to taková sázka na jistotu.

Dodatek:

Pokud má váš vysílač zapojené piny přesně podle výše uvedeného obrázku, není nutné u „nejlepší verze“ použít čtvrtý vodič pro propojení napájení obou vysílačů. Stačilo by na straně žáka propojit piny 4 a 5. Tím by se po zasunutí konektoru do vysílače propojily piny 4-5 a připojilo by se tím napájení na řídící elektroniku vysílačky (bez koncového vysílacího stupně). Jenže pak byste museli buďto zase rozlišovat, který konec jde do učitele a který do žáka, nebo tuto úpravu udělat na obou koncích, plus nezapomenout ještě ručně vypínačem zapnout učitele! (Aby byl napájený i koncový vysílací stupeň, jinak by to nevysílalo!) Jsou ale Futaby (a moje FF7/T7CP mezi ně patří), které pin 4 nemají zapojený. Takže pak propojení pinů 4 a 5 jaksi nefunguje a platí opět to, že „nejlepší verze“ je prostě nejlepší. :-)  Propojení pinů 4 a 5 se dá s výhodou použít při připojení k simulátoru. Ve chvíli, kdy do vysílačky připojíte kabel od simulátoru s propojenými piny 4 a 5, zapne se elektronika, ale vysílačka nevysílá. Pokud to tak nemáte, musíte zapnout vysílačku ručně a mít vyndaný krystal. Šetříte tím nejen baterky, ale také vám nehrozí přetížení vysílacího stupně a tím poškození (zničení) vysílačky. Zbývá snad už jen dodat, že uvedený konektor samostatně je prakticky nesehnatelný. Řešením bývá zakoupit USB převodník pro připojení k simulátoru. Součástí převodníku bývají i redukce na tři nejpoužívanější typy konektorů, včetně FF9. Tento převodník stojí kolem 300,- Kč. Není to sice nijak levné, ale stejnou cenu zaplatíte, když si koupíte pouze samostatný redukční kablík s tímto konektorem. A ten převodník se dá využít na trénování se simulátorem. Dalším řešením je „zbastlit“ si konektor z vhodné dutinkové lišty zakoupené v prodejně s elektronickými součástkami, nebo vyvést požadované piny do jiného (dostupnějšího) konektoru, který nějak šikovně připevníte k vysílači. Já jsem si do předního rohu své Futaby FF-7 implementoval konektor JACK 3,5 mm mono (samici do panelu) a kabel od simulátoru připojuji rovnou do vysílače. (Jen vyndám krystal) Připojovat simulátor do redukce a tu pak následně do vysílače mě nebavilo.

Sice jsem se zaměřil na vysílač Futaba s výše uvedeným konektorem, ale uvedené informace platí i pro většinu ostatních vysílačů. Akorát že třeba používají jiné konektory. Princip je stejný. Problém však může nastat s vysílači, které mají jiné řazení kanálů. (např. JR/Graupner má jiné než Futaba/HiTec – pak je třeba použít speciální kabel) Sázka na jistotu je použití stejných vysílačů, nebo od stejného výrobce. Ale není to nezbytné, je třeba to vyzkoušet. V době, kdy je řízení předáno žákovi, se doporučuje učiteli „páčkovat“, jako by řídil i učitel. Nedojde tak při převzetí řízení učitelem k neočekávané změně v letu modelu způsobené zcela odlišnými polohami řídících páček, což by mohlo nějakou tu nebezpečnou situaci ještě zhoršit.

Vřele doporučuji překontrolovat a ověřit, co je připojeno na jednotlivé piny konektoru ve vysílači. Hlavně plus, zem a plus spínané přes vypínač. Rovněž doporučuji ověřit, jestli se vypnutý vysílač při spojení pinů 4-5 (plus trvalé a plus spínané přes vypínač) „zapne“, ale nevysílá. A dále ověřit, že nevysílá s vytaženým krystalem. Poznáte to podle sníženého odběru. Při vysílání bývá odběr přes 100mA. Když nevysílá, je odběr zhruba poloviční.

Je nutné mít učitele i žáka ve stejném módu?

NENÍ. Učitel může klidně požívat třeba mód 2 nebo jiný a žák mód 1 nebo jiný. Prostě libovolný. PPM signál předávaný z žáka do učitele je pořád stejný a je mu jedno, v jakém módu máte vysílačku. Ale POZOR! Aby nedošlo k nedorozumění, zjednodušeně vysvětlím, co je ten PPM signál. Je to signál, ve kterém se neustále vysílá dokolečka sled impulzů. Jejich počet odpovídá počtu kanálů vysílače a jejich šířka odpovídá aktuální pozici jednotlivých ovladačů. Takže např.: PPM signál čtyřkanálového vysílače tvoří čtyři impulzy, které se pořád opakují. Ale nejsou pořád stejné!!! Jejich šířka se mění podle toho, jak se mění poloha jednotlivých ovládacích páček. Ale jsou vysílány stále ve stejném sledu: 1, 2, 3, 4, mezera, 1, 2, 3, 4, mezera, 1, 2, 3, 4, …atd. Šířka pulzu se pohybuje v rozmezí 1 – 2 milisekundy. Minimální výchylka odpovídá 1ms, střední poloha odpovídá 1,5ms a maximální výchylka odpovídá 2ms. K jednotlivým kanálům bývají přiřazeny následující funkce: kanál 1 - Křidélka, 2 - Výškovka, 3 - Plyn, 4 - Směrovka (Karlovy Vary, Plzeň-Sever / to je moje pomůck pro zapamatováníPokud si však koupíte vysílačku v módu 1 (plyn vpravo, výškovka vlevo) a předěláte si ji na mód 2 (plyn vlevo, výškovka vpravo) pouhým prohozením „řehtačky“ a aretační pružiny, aby se vám plyn vlevo nevracel do střední polohy, máte malý problém. Ve skutečnosti jste tímto zásahem zaměnili kanály 2 a 3 (respektive jejich význam). Pokud vaše vysílačka neumožňuje po takovém zásahu přenastavit v menu (nebo pomocí přepínačů uvnitř vysílačky), že se změnil její mód z 1 na 2, měli byste prohodit na desce vysílačky i připojení vodičů od prohozených kniplů. Pokud to neuděláte a nebudete chtít vysílačku používat jako učitele nebo žáka, nic se neděje. Akorát budete mít na kanálu 2 – plyn (původně výškovka) a na kanálu 3 – výškovku (původně plyn), což musíte vzít v potaz při zapojování jednotlivých serv do přijímače. Ale v režimu učitel – žák bez provedení patřičných změn budete pořád pravou pákou ovládat plyn a levou pákou výškovku. Nemusím snad zdůrazňovat, že je životně důležité ještě na zemi zkontrolovat, jestli model reaguje na žáka naprosto stejně jako na učitele. Myslím tím hlavně správný směr výchylek správných ovládacích prvků. Reverzy jsou mršky a dovedou pěkně potrápit. A snadno se to přehlédne!

Jen pro jistotu: Zříkám se jakékoliv odpovědnosti za případné škody vzniklé nevhodným zásahem nebo neodbornou manipulací s kabelem nebo vysílačem. Vše děláte jen na vlastní riziko! Měli byste mít základní znalosti z elektrotechniky, umět pájet a používat hlavu. Pokud nevíte, co děláte, nebo nejste schopni ověřit, kde je na vašem konektoru vyvedeno alespoň napájení a zem, tak neriskujte a raději požádejte někoho, kdo tomu rozumí. Konektor je náchylný na prohřátí, takže ho pájejte jen krátce, nebo se vám plast rozehřeje a piny se rozjedou. V praxi se mi už stalo, že konektor bylo třeba silou zamáčknout do vysílačky, aby měl konektor kontakt. Při nepatrném pohybu pak bylo po kontaktu. Pomohlo opatrné nahřátí pinu zezadu pájkou a posunutí směrem ven, aby byl delší. Problém byl vyřešen. Ale je třeba být velmi opatrný.

 

 Letu zdar!                                                        

 (Hombre333)

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Na této adrese je mnoho zapojení kabelů učitel-žák, třeba tam najdete, co potřebujete. users.belgacom.net/TX2TX/tx2tx/english/tx2txgb7.htm

 

Tento „elaborát“ jsem napsal proto, že mě stálo dost času a námahy uvedené informace získat a chtěl jsem ostatním v podobné situaci trochu ulehčit hledání. Určitě zde není úplně všechno, ale to ani nebylo mým cílem. Cílem bylo pomoci začínajícímu pilotovi trochu se zorientovat v problému a položit pomyslný základní kámen, na kterém by se dalo stavět. Jestli má někdo chuť další informace přidat, nebo upřesnit, do toho.Věřím, že to pomůže i dalším zájemcům o „bezpečné“ létání a ušetří jim to jejich čas, který se dá krásně využít třeba na trénování :-)

Tady je celý článek v souboru DOC: Futaba Kabel učitel - žák.doc (134,1 kB)

Diskusní téma: Kabel učitel-žák

Datum: 22.05.2012

Vložil: Peter Budai

Titulek: Díky!

Výborný článek, je tam spousta informací a vše je vysvětleno velmi jasně. Díky!
Já teď řeším kabel k simulátoru Phoenix pro Hitec Optic 6, ale kabel žák-učitel budu vyrábět taky pro zaučení syna.. :-) Mám nějaký starší Hitec 4kanál, tak by to neměl být problém.
budai@seznam.cz

Datum: 08.09.2017

Vložil: Hombre333

Titulek: Dodatek

Doporučuje se, aby měly oba vysílače stejný počet kanálů. Pokud bude mít vysílač učitele více kanálů než žák, neměl by být problém. (Používám Futabu FF7 jako učitele a Futabu T6EXH jako žáka a šlape to perfektně) Ale problémy nastanou, pokud bude mít žák více kanálů než učitel. Nezkoušel jsem, ale podle mě to nefunguje.